mandag den 13. december 2010

Stilhed før stormen

Hverdagen

Der har igen i sidste uge ikke sket vildt meget udover vores hverdagsting, men tiden går bare utroligt stærkt alligevel. Jeg har været i fitness tre gange, brugt en del tid på at planlægge rundrejse og brugt tid på at ordne ting som musik, film og tøj. Der er derfor også røget en del penge, men de er stadig sparet i forhold til at skulle købe tingene derhjemme. Rundrejsen er jeg næsten ved at have på plads og på den ene side glæder jeg mig rigtig meget til at skulle afsted og på den anden side har vi det jo rigtig hyggeligt her hvor vi er nu. Vi synes dog alligevel det passer meget godt med det halve år, for det er svært at blive ved med at leve uden løn, udfordringen på arbejdet er begrænset og man kan godt begynde at blive lidt irriteret over nogle kulturelle ting.

Julefrokost på ambassaden

Det var kun Laura, Charlotte og jeg der ville afsted til julefrokosten på ambassaden, fordi vi havde haft vores egen på en restaurant ugen før og det kostede 400 kuai at komme med til ambassadens. Vi tog derfor afsted tidligt lørdag morgen til Beijing. Der så vi Maos maoseleum, et byplanlægningsmuseum og var på silkemarkedet. Mao var tydeligt bare en voksfigur, men det er sjovt at se hvor meget de har gjort ud af det, og at man kan købe blomster til at lægge ved indgangen, som bare bliver baret væk igen en halv time efter for så at blive solgt igen. Byplanlægningsmuseumet var også meget fint. Desuden prøvede vi at se folketingssalen både lørdag og søndag, men begge dage havde de møde da vi kom der.

Julefrokosten på ambassaden var meget sjov at prøve, men jeg synes ikke det var den store succes for vores vedkommende. Der stod at det startede kl. 18, men at man gerne måtte komme i god tid og få et glas gløgg, så vi var der 17:40 som de første. Vi stod så og snakkede indtil made kom kl. 19. Der var selvfølgelig mere forskelligt end i sidste weekend, men jeg kunne bedre lide det i sidste weekend, fordi jeg synes det var bedre lavet. Man sad ved runde 10 mands borde, men ved vores bord var der desværre kun 8. Tre af dem var kineniskstuderende og den ene havde faktisk også været på det her med Cathay Future, men bortset fra at snakke om det havde vi lidt svært ved at snakke med dem. De to andre var to mænd på 30-35 år, som vi heller ikke snakkede så meget med.

De andre to havde også været i byen fredag, hvor jeg havde valgt at holde igen for at være mere frisk. Kl. 23 spurgte de mig dog om jeg ikke ville med hjem, fordi de var trætte. Eftersom de var to og havde været ude aftenen før synes jeg ikke jeg ville protestere, så vi tog hjem. Vi havde dog også alle fået en farlig mængde mad og alkohol, eftersom vi havde proppet os fuldstændig med mad, men kun drukket lidt øl og et par snaps, så vi var ikke ædru og heller ikke fulde. Da vi kom hjem var den tyske fyr vi boede med på et 6 mands dorm dog stadig oppe, fordi klokken jo ikke var så mange, så så vågnede Charlotte op igen og ville tilbage.

Efter vi havde snakket lidt om det, endte det med at Charlotte tog tilbage mens Laura og jeg gik ovenpå i baren på hostellet, og så skulle Charlotte ringe og fortælle hvor de tog hen når det sluttede på ambassaden kl. 1. Mens Laura og jeg sad og snakkede kunne jeg ikke fokusere på hende særligt lang tid ad gangen fordi jeg var så træt. Halv 1 blev vi enige om at jeg lige kunne lægge mig lidt, mens hun kunne læse i en bog indtil vi skulle videre. Kl. 1 lukkede baren, men vi kunne ikke få fat på Charlotte, så vi blev enige om bare at gå i seng. Charlotte blev så ved til kl. 5. Så jeg synes ikke det var den store succes, men det var nu sjovt nok at prøve alligevel.

Ellers så har jeg jo kun en normal uge tilbage før mine forældre kommer og så kommer det til at gå stærkt derfra! Ferie sammen med dem, samt jul og så er det nytår, vi tager måske en lille skiferie, afsked med det hele her og så rundrejse. Det er slet ikke til at forstå at tiden går så stærkt her, men det bevidner jo bare at vi har det rigtig godt. Håber også i har det godt derhjemme - hyg jer:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar