tirsdag den 7. december 2010

Fantastisk julefrokostmad!

Harry Potter

Det har stadig meget været hverdag den sidste uge, så jeg synes ikke der har været så meget at berette om. Mange af aftenerne er gået med at se Harry Potter som optakt til at se nr. 7 i biografen. Den så vi torsdag aften i biografen, hvilket var endnu en kulturoplevelse. Selve filmen og biografen var meget fin og det var rimelig billigt i forhold til i Danmark. Under filmen var det dog rimelig irriterende at være derinde sammen med kineserne, eftersom de bare tager deres telefoner og ikke har dem på lydløs. Der var endda en der havde lyd på når han tastede og en anden der snorkede.

Indkøb

Onsdag blev jeg endelig færdig med at komme igennem hele Bin Jiang Dao (hovedgågaden) og fik købt lidt forskelligt. Det samme gjorde jeg i Beijing i weekenden, så der er røget en hel del penge, men jeg har også fået købt næsten alt det jeg gerne vil her i Kina. I morgen skal jeg ud og hente mange af de skjorter jeg har fået lavet.

Julefrokost

Lørdag var vi alle inde på en dansk/fransk restaurant her i Beijing, Bleu Marine, til en arrangeret julefrokost. Vi betalte 240 kuai hver og så var der en masse rigtig god dansk julefrokostmad. Øl kostede 15 kuai for en halv l. fadøl. Inde på restauranten, der ellers er meget lille, var der også ca. 15 andre danskere. En af dem var definitionen på en svagpisser. Han satte et par stykker af os til at skulle bunde en halv l. fadøl mens han sagde "kan x, kan x, kan x drikke øl" og "why are we waiting". Han satte også Andreas til at drikke fem shots snaps sammen med et ordenligt stort brød af dem. Da der så blev givet en halv l. fadøl til ham prøvede han ikke engang på at drikke den.

Omkring selve maden var der rugbrød, sild, leverpostej, flæskesteg, and, brun sovs mm., hvilket ikke bare var fantastisk fordi vi ikke har fået noget lignende i rigtig lang tid, men også fordi det var rigtig godt lavet. Jeg er ked af at sige det overfor min mor og bedstemor derhjemme, men det var måske nok den bedste flæskesteg jeg har fået i mit liv. De andre havde en guitar med, så der blev også spillet og sunget noget af tiden. Alt i alt var det en meget hyggelig julefrokost. Bagefter tog vi i byen på et diskotek vi har været på en gang før og festede videre.

Det værste hotel i mit liv

Da vi skulle i seng hjemme på hotellet kom Michael et kvarter senere hjem end Johan og jeg. Vi sov på firemandsværelse, så det var i køjesenge og da Michael sætter foden op på sengen, der hvor jeg ligger, knækker sengen jeg ligger i. Jeg lå og prøvede på at sove, så jeg vågnede med et kæmpe chok og fik næsten Michael i hovedet. Michael slog sig og gik hurtigt ud af døren, så jeg tænkte jeg hellere måtte se om jeg kunne hjælpe ham. Jeg kunne dog ikke finde ham, hverken på herretoilettet eller i badet. Da han kom tilbage viste det sig at han havde været på dametoilettet, og da jeg spurgte hvad han havde lavet kom han med et eller andet helt hen i skoven svar, men jeg kan desværre ikke huske det. Michael kan ikke huske hvad der er sket og Johan har på magisk vis sovet fra det hele.

Madrasserne på hotellet var ca. to cm. tykke og dynen ca. fire. Når temperaturen så er den samme som udenfor, fordi der ikke er noget isolering eller varme på, gør det at det er vanvittigt koldt hele tiden. Det eneste der var til at varme, var en lille radiator man kunne sætte til, men det tog ca. en time før det blev varmt med den. Lampen på vores værelse larmede helt vildt når den var tændt, så man kun ville have den tændt så lidt som muligt. Det problem skulle åbenbart løses lørdag eftermiddag da vi skulle til at gøres klar, hvor den skulle skilles ad osv., på trods af at det koster utroligt lidt af købe en ny lampe her i Kina. Det tog ca. en time for dem og der stod gnister ud til alle sider. Til gengæld kunne vi aldrig få det mørkt på værelset, fordi det var et lysegult gardin og der var vinduer i toppen af muren til døren. Samtidig var det utroligt lydhør, så jeg sov næsten ikke natten til søndag (men min seng var jo så også brækket oveni det andet). Jeg havde dog på magisk vis sovet 11-12 timer natten før, men der må jeg godt nok også have været træt.

Næste weekend står igen på julefrokost for Charlotte, Laura og mit vedkommende. Denne gang bliver det dog på ambassaden i stedet, så det er jeg spændt på at prøve. Hyg jer derhjemme:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar