torsdag den 26. maj 2011

New York er en utrolig fed by

Jeg har lige tid til at skrive lidt mens min vært sover videre. Jeg prøver jo det der hedder couch surfing (sofa sovning), hvor man kan få lov til at komme og sove hos folk i deres hjem. Min vært er 60 år gammel og oprindeligt fra Filippinerne. Jeg tænkte at jeg gerne ville have et andet indblik i den amerikanske kultur end det jeg får på campen ved at tage en lidt ældre amerikaner. Jeg troede dog han var født og opvokset i USA, men han var flyttet hertil for lidt over 30 år siden. Han er professor i medicin på New Yorks universitet og meget frisk, så man mærker ikke rigtig at han egentlig er 60.
Jeg var dog ret uheldig med at en gæst han havde der skulle være taget afsted i går, ikke var taget afsted. Det betød nemlig at jeg blev nødt til at sove på gulvet i nat, så jeg er lidt øm. Var dog træt nok til at jeg stadig har sovet 10 timer. Fik kun held til at sove 4-5 timer på turen og der er jo også seks timers tidsforskel.

Turen herover gik meget fint og vi fløj et par timer før askeskyen nåede frem til os tror jeg. Jeg fløj med verdens største fly fra Frankfurt til New York, men man mærkede det egentlig ikke. Man kan godt se det er kæmpe stort udefra og to etager, men det er ikke noget man tænker over når man sidder inde i det. Det er ca. ligeså stort som hvis man tog et fem etagers hus, satte to vinger, nogle hjul og en motor på og så fløj til USA. Ret vildt.
Jeg var dog ved at blive ret nervøs, da jeg stod i lufthavnen og skulle have min billet. Der var nemlig ikke noget bookingnummer på den side jeg skulle printe og tage med, og ingenting der havde åbent. Da der så kom en og skulle stille køordningerne op og jeg forklarede ham at jeg ikke kunne bruge mit billetnummer i maskinerne, sagde han surt at jeg måtte få fat i noget andet end det ubrugelige stykke papir. Det viste sig heldigvis at jeg var var nødt til at vente ret længe på at de åbnede for bagage check ind og det først var der jeg kunne få min billet. Idioten var også nødt til at indrømme han tog fejl.

Jeg nåede lige at gå rundt og se Broadway og Colombia University i går. Det stykke af Broadway jeg så var ikke særligt vildt i forhold til hvad jeg havde forestillet mig, men det er jo også en enorm lang vej. Colombia University og campen var til gengæld kæmpe stor og fascinerende. Vejret er også super, så det tegner rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar