tirsdag den 25. januar 2011

Turen går til Tibet

Fremover skriver jeg lidt en slags dagbog for at kunne holde styr på hvad jeg oplever og så smider jeg den bare herind på bloggen når vi er steder hvor der er internet.

18/1
I dag er rundrejsen startet. Fremover bliver bloggen nok nærmere bare som en dagbog andre får lov at læse, så bliver det nemmere for mig at skrive og nok også sjovere at læse. Jeg tror ikke særligt mange af os kunne forstå at vi egentlig er færdige med at bo i Tianjin og skal ud og rejse de næste syv uger, før vi steg på toget. Julie, Laura og jeg var enige om at det føltes som enhver anden tur til Beijing da vi steg ud af døren derhjemme, som jo egentlig ikke er vores hjem mere.
Jeg håber på at kunne skrive hver dag og så bare sætte dato på, men det er ikke sikkert. Samler dog lige hurtigt op for weekenden – lørdag aften havde vi en sidste fest, hvor vi bare var hjemme i lejligheden. Det var som sædvanligt rigtig hyggeligt. Søndag var også som sædvanligt en tømmermændsdag og der fik jeg godt nok ikke lavet dagens gode gerning, men det var rigtig rart bare at få slappet af op til rundrejsen. I går pakkede vi så alle vores ting ned i en kuffert og en backpackertaske – vores hjem de næste 7 uger. Min er alt for tung i øjeblikket med ca. 18 kg., men jeg har også mad med til togturen til Tibet og jeg kommer til at kunne smide tøj mm. ud undervejs.
Omkring togturen til Tibet, så tager den 48 timer og er verdens højeste jernbane. Vi har købt hardsleeper, hvilket er et rum på ca. 2x2 m. med 2,5 m. til loftet, så der er voldsomt trængt. Man kan stort set ikke sidde op i sengen og Mads kan nærmest ikke ligge ned på ryggen i den fordi han er så bredskuldret. Bagagen er der en lille hylde til for oven, hvilket vil sige for enden af min seng, og under de nederste sæder. Der er kun lys i loftet, hvilket vi ikke selv kan styre. I vores vogn blev det slukket kl. 21 i dag. Har heldigvis fået købt mig en pandelampe, men er stadig ret irriterende. Strømstik er der kun på gangen, som kun er ca. en halv m. bred. Madvognen er i vogn syv og vi er i vogn et, så der er ret langt til, men heldigvis kan vi sidde ned ved et bord der. Det koster 20-25 for en ret mad, hvilket formentlig gør der ikke kommer helt så mange kinesere derned fordi det er for dyrt, så vi kan komme til at sidde der. Toget er lidt dårligere end jeg havde regnet med, men jeg tror nu nok det skal blive en meget god tur alligevel. Er kommet i rum med Mads, Johan og tre kinesere, så det er også meget fint.
Julie og jeg havde dog nær ikke nået frem til tiden til den, på trods af at vi synes vi tog af sted i god tid. Vi tog af sted fra Yashow 17:45 og vi skulle checke ind senest 19:30. Den 23 km. Lange taxatur tog os over fem kvarter, på trods af at vi havde bedt taxachaufføren om at tage den hurtige vej (ringvejen). Så selvom vi kørte på ringvejen kørte vi altså kun 20 i timen i gennemsnit, hvilket siger noget om de trafikale problemer Beijing står overfor. De 100.000 nye biler vi har hørt der kommer på gaden der hver måned hjælper ikke ligefrem på det.
Julie havde hørt fra Tines venner at de havde svømmet med hajer i Beijing og det ville vi også gerne prøve. Laura ville gerne følges med os til banegården, og da hun ikke kunne nå hendes tog endte hun med også at tage derind. Vi startede med bare at gå almindeligt rundt og kigge i akvariumet eller hvad det hedder, hvor man kan kigge på havdyr i små glasrum og gå i en gang af glas inde i et stort akvarium. Der kunne man stå lige ved siden af alle mulige slags fisk, rokker, flere forskellige slags hajer (op til 1,5 m.), skildpadder mm.  Vi spurgte om man kunne komme ind og svømme med fiskene og det kunne man godt for 350 yuan i en halv time.
Det var jo derfor vi var kommet, så i en våddragt, lidt information omkring det og så ind til bassinet. Der trådte vi ud på en sten der var lavet rundt om en stolpe og så var vi allerede ved fiskene. På med svømmefødder, blybælte, iltbeholder og dykkerbriller og så ned til fiskene. Vi skulle følge med en instruktør rundt og gøre som han gjorde. Han tog fat i sten fra bunden og lod dem falde ned, så der kom en masse fisk hen, der troede det var mad. Det ser helt fantastisk ud at have dem svømmende foran sig på den måde. Så tog han fat i en ca. 30x40 cm. stor skildpadde og lod os røre ved den. Derefter var vi rundt og røre lidt på halerne af forskellige fisk, bl.a. den største af hajerne. Det var en helt fantastisk oplevelse, på trods af at jeg glemte at trække vejret engang imellem. Vi er vildt glade for at vi gjorde det og nu glæder Julie og jeg os bare endnu mere til at dykke på Hainan, på trods af at man nok ikke kan komme tæt på fiskene på samme måde der.

19/1
Der er ikke voldsomt meget at skrive om i dag. Vi har siddet på toget hele dagen, men tiden er heldigvis gået meget stærkt. Jeg sov til kl. 10 og så to afsnit af Heroes, har spillet og spist lidt. Vi har desværre ikke kunnet se så meget ud af vinduet pga. hvor vi ligger i stuen. Vi har siddet meget nede i spisevognen og spillet, hvilket er rart fordi man kan sidde ned, men der går ofte en time før maden kommer og de prøver hele tiden på at smide os på trods af at der er masser af plads. Sidder lige og snakker lidt med nogle kinesere på toget og det er meget sjovt at kunne. Tager lige en film hvor jeg går gennem toget i morgen, for det ligner på ingen måde noget jeg har prøvet før.

20/1
Igen har dagen i dag ikke budt på det voldsomt store. Toget ankom kl. 16 i stedet for kl. 20, så det var meget fedt, men vi synes ikke togturen har føltes slem. I dag har de fleste af os dog været lidt svimmel eller haft ondt i hovedet. Morten kastede også op i morges, men vi er positivt overraskede over at vi ikke er hårdere ramt af højdesygen. Det har været fantastisk flot at kigge ud på naturen her den sidste del af turen, og vi er meget positivt overraskede over Lhasa og vores hotel. Der er på ingen måde koldt i dag, faktisk er det varmere her i Lhasa end i Tianjin, og vi blev meget underligt modtaget med gratis the og checken af blodtryk (kun for os). Det ser bedre ud her end vi regnede med og det tyder på en rigtig godt tur.

21/1
Johan og jeg sov virkeligt dårligt i dag fordi vi slukkede airconditionen da vi gik i seng, så det var vildt koldt. Tror også højdesygen har lidt med det at gøre. Den har de fleste af os også mærket til i dag, mest i form af hovedpine. Ellers startede dagen med en overraskende god morgenmad. VI har dog også meget lave forventninger til morgenmad efter vi har boet i Kina i så lang tid. Vejret her i Lhasa er også helt fantastisk – omkring 5 grader og høj sol, samtidig med at tingene er rigtig spændende, så det tegner rigtig godt.
Vi startede med at se Potala Palace i dag, som er stedet hvor Dalai Lamaerne har boet gennem flere århundrede. I Lonely Planet står den som det flotteste tempel i Kina og det var også fantastisk. Oveni at det var rigtig flot, så er det bygget på en høj så man kan se udover byen og se alle de bjerge det er omringet af. Det var lidt hårdt for os at komme derop pga. højdesygen, men det var det hele værd. Vi måtte desværre ikke tage billeder inde i templet, men der var bl.a. en masse grave for de tidligere Dalai Lamaer og i den største er der over 3700 kg. guld plus en masse diamanter og andre sten til udsmykning.
Bagefter så vi Jokhang Temple, som er et meget religiøst sted. Det var meget sjovt at se hvor troende at de var der og også sjovt at vi mødte dem vi havde været i stue med på togturen. Ude foran templet var der vildt mange der bedte og selve templet var fuldstændig proppet. Vi har lært en masse om hvordan deres religion er her i går og den lyder faktisk meget fin. Deres templer er vildt flot udsmykket og jeg kan bedre lide dem end de kinesiske, men de fleste af statuerne ligner hinanden.
Vi var også på en rigtig god restaurant med tibetansk mad og det smager meget godt. Jeg fik en rigtig god yakoksebøf med brun sovs til 35 kuai, som nok er noget af det bedste jeg har fået til prisen nogensinde. Ellers fik jeg kigget lidt på min kameraguide, som jeg burde have gjort for lang tid siden, så nu er det bare med at lege med en masse funktioner når jeg tager billeder. Inden vi gik i seng så Johan og jeg lige en film igen, så det er rigtig fedt at have en masse på computeren til rundturen.

22/1
I dag er vi startet med at tage ud og se Drepung Monastery, hvilket også var ret stort. Vi er stadig ret imponerede over udsigten, men allerede nu begynder templerne at minde lidt meget om hinanden. Der var nogen der så solen stå op i dag, hvilket de fleste af os har tænkt os at gøre i morgen eller overmorgen. Det er meget federe med tiden her i Tibet, for solen står op omkring 8:30 og går ned omkring kl. 20. Man kunne godt mærke det var ret hårdt, men vi var også oppe i omkring 4000 meters højde.
Ellers spiste vi frokost sammen og jeg er synes stadig rigtig godt om den tibetanske mad. Bagefter så vi noget munkedebat, hvilket var lidt mærkeligt, men hurtigt blev kedeligt. Nogen står op, mens andre sidder ned og det er midt i en gård. Så klapper de i hænderne når de spørger og andre ting. Ellers blev vi sat fri og jeg har bare slappet af, leget lidt med kamera og internet og spillet computer.

23/1
Turen gik til endnu et monastery, Ganden Monastery, som ligger ca. 4500 m. over vandoverfladen. På vejen derop fik vi set solopgangen i bussen, men jeg var ikke så imponeret som jeg troede jeg ville blive. Det var heller ikke selve Ganden Monastery der var det fede deroppe, for den lignede helt vildt meget dem vi har set allerede. Til gengæld var vi næsten på toppen af et af bjergene og der gik vi koraruten, der er en bederute. Den var rundt om toppen og der var en fantastisk udsigt deroppefra. Jeg har taget vildt mange billeder for man kan bare blive ved og ved og ved. Vi er stadig rigtig heldige med vejret, så bortset fra den smule vind der var på toppen, har det igen været forholdsvist varmt.
Bjergene rundt om Lhasa er der næsten ingen is på og det skulle der vist kun være i en kort periode omkring februar. Bjergene er næsten ikke andet end sten, men det gør at man virkelig kan se formen. Det er også imponerende at se det plateau der er mellem bjergene, for det er fuldstændig plant mellem bjergene og så er der nogle åer. På bjergene ser man dog tit yakokser. På vejen dertil og fra har vi også set får og køer, men det har været fordi de har gået på vejen, så vi har haft svært ved at komme forbi.

24/1
Så skete det der måtte ske på et tidspunkt – vi fik utrolig dårlig mad i dag. Middagsmaden var meget fin, men aftensmaden tog omkring to timer fordi de var så langsomme og det smagte heller ikke særligt godt. Det er nok en af de mange grunde der kan være til at jeg er blevet syg. Johan og jeg fik ikke sovet så meget i nat fordi vi kom til at ligge og snakke for meget. Vi har ikke kørt særligt meget i dag, men vi er stoppet ca. hvert 20. min fordi vi skulle ud og se naturen. Så der er vi hele tiden gået fra en meget varm bil, ud i kulden og ind igen. Vi var også lidt over 5000 m. oppe i dag, så det har også påvirket mig og jeg har hovedpine pga. det. Til sidst var vi inde og se endnu et tempel, og der må man ikke have hue på, så der har jeg fået både kulde, blæst og sol på mit stadig næsten skaldede hoved.
Inden aftensmaden havde jeg lagt i sengen og rystet i over en halv time, på trods af at jeg havde vildt meget tøj på. Efter aftensmaden var jeg nødt til at lægge mig under dynen, igen med alt tøj på, fordi jeg frøs rigtig meget. Det tog omkring to timer før jeg ikke frøs mine tær mere.
Vi er ikke så imponerede over templerne mere efter vi har set de første fire, for de ligner hinanden forholdsvist meget og vi har allerede set de flotteste. Til gengæld var det noget af det flotteste natur jeg har set mit liv, vi så i dag. Har fået taget en masse fantastiske billeder og kan igen kun sige Kina har ufatteligt meget at byde på. De kommer forhåbentlig snart på Facebook.

25/1
I dag har jeg igen været ramt af sygdom og det er gået lidt op og ned. Jeg havde det ret dårligt da vi stod op, fint nok i bilen, dårligt efter frokost, fordi det tog så lang tid så jeg begyndte at fryse, og fint nok igen her ved 8 tiden. Jeg var dog også nødt til at springe det tempel vi skulle se i dag over og har fået Johan til at tage aftensmad med på værelset. De andre er rigtig flinke til at hjælpe og tage hensyn. Håber det går væk til i morgen. Har bare slappet af og sovet hele tiden fra. kl. 3.
Lidt generelt om turen, så siger det lidt om hotellerne her, at jeg blev helt overrasket over at der var varmt vand i vandhanen på det hotel vi er på nu. Bortset fra det er hotellerne bedre end det jeg havde forventet til rundrejsen her, bortset fra det i går. Vores guide er en 25-30 årig mand og han er meget cool. Primært i Lhasa, men også lidt andre steder er der meget militær. Hvis man tager billeder af dem bliver ens kamera taget, så jeg har kun lige taget et billede af en der står på et tag med ryggen til, men det er også meget sigende. Ellers er det mange steder i Tibet som at være i en anden tidsalder, fordi de er så meget bagud mange steder og der f.eks. render dyr løst og på vejende rimelig ofte. Man ser også tit folk blive trukket med hest eller æsel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar