søndag den 2. januar 2011

Besøg hjemmefra

Familiebesøg

Så har min familie også været et besøg i Kina. De sidste tog hjem i går, men jeg tog dog tilbage til Tianjin d. 30. Jeg tog ind og mødtes med dem i Beijing d. 20., hvor jeg bestemt ikke havde det godt. Lørdag d. 18. havde vi jo som sædvanligt være en tur i byen, og søndag synes Mads og jeg godt vi lige kunne forkæle os lidt med all you can eat restauranten så. Det skulle jeg dog aldrig have gjort, for jeg fik dårligere mave end jeg nogensinde har haft før plus lidt svimmelhed. Oveni det skulle jeg også op kl. seks fordi Julie og jeg skulle hen på skolen og sige godmorgen til børnene.

Endnu et af skolens sjove påfund var nemlig, at der hver morgen i den uge skulle komme to af os og hoppe i kostumer og sige godmorgen til børnene. Så oveni at jeg havde det dårligt skulle jeg også lige stå med et kæmpe anders and hoved på, hvor man knap nok kunne kigge ud, og sige godmorgen til børnene. Børnene forstod som sædvanligt ikke så meget af hvad der foregik og det værste var at vi skulle være i disneykostumer, når de havde julekostumer. Men de skulle åbenbart gemmes til fredag.

Mandag nat vågnede jeg totalt disorienteret og kunne mærke jeg havde det dårligt. Jeg kunne dog ikke finde lyset og på de fem meter der var til toilettet nåede jeg derfor at brække mig tre gange. Vi blev derfor nødt til at skifte værelse. Tirsdag skulle vi ud til muren og jeg havde det overraskende nok en del bedre, så jeg besluttede mig for at tage med, fordi jeg så gerne ville se den igen et andet sted. Vi havde spist peking and sammen med Mortens familie mandag aften og vi havde også lejet en bus sammen med dem ud til muren. Det var fantastisk vejr mens vi var derude, men der var desværre en masse smog, på trods af at vi var de mange kilometer væk fra Beijing. Inden vi tog tilbage på hotellet, så vi også OL byen.

Tirsdag nat var jeg igen oppe og brække mig, heldigvis i toilettet den her gang. Jeg blev derfor nødt til at bruge onsdag på at komme til lægen, hvilket kostede 1200 kr. for konsultation og lidt piller. Heldigvis har jeg tegnet en rejseforsikring, der betaler. Pillerne tog den dårlige mave, så jeg var klar til at tage med min familie ud igen torsdag. De havde set sommerpaladset mens jeg havde været ved lægen, men det havde vist ikke været så meget ved i forhold til da jeg havde været der i godt vejr i efteråret.

Torsdag brugte vi det meste af dagen på silkemarkedet og skulle tidligt i seng, fordi vi fredag skulle til Tianjin meget tidligt. Fredag var en meget hård dag, fordi vi skulle op halv seks og havde mange ting på programmet. Først på skolen, så madmarkedet, checke ind på hotel, tv tårnet for min mor og hendes forældre og et indkøbscenter for Bettina, min far og mit vedkommende. Bagefter skulle vi til juleshow på skolen og til sidst tog vi alle 24 (os 13 der bor her plus tre familier) tilbage til vores lejlighed, hvor der var ret fuldt.

Fredag var bare ikke lige min heldige dag og det var lidt som om der ikke rigtig var nogen eller noget der ville samarbejde. Taxaerne fra banegården kunne ikke finde ordentlig vej, så vi endte med at køre 12,5 km. i stedet for 6 hen til skolen. Der var der pludseligt et juleshow, så det var lidt svært at få rundvisning og tid i klasserne til at passe ind,og jeg kunne heller ikke vise en normal dag på skolen. Mine forældres taxa hen til hotellet kunne heller ikke finde hotellet, så jeg var nødt til at få dem til at tage en ny, samtidig med at jeg stod med mine bedsteforældre på hotellet, hvor de sagde at de ikke kunne give os et tremandsværelse, som de sagde de godt ville da jeg reserverede. Vi blev derfor nødt til at gå ned på madmarkedet først, hvor der var minusgrader der ødelagde en stor del af oplevelsen.

Da vi så var kommet ud til indkøbscentret, hvor min far skulle have lavet en silkedyne som min, kendte han ikke til de mål han gerne ville have lavet i. Min mor tog samtidig ikke telefonen, så det endte med at han ikke ville have lavet en dyne og at vi i gåseøjen spildte to timer derude, som jeg virkelig godt kunne have brugt på at sove. På det tidspunkt havde jeg kun fået 5-6 timers søvn i fem nætter af forskellige årsager, samtidig med at jeg havde været syg og været på næsten hele tiden fra morgen til aften. Da vi skulle hen på skolen om aftenen kunne vi heller ikke få nok taxaer, så det endte med at jeg blev nødt til at løbe noget af vejen og hoppe på en bus. Senere da vi ville tage på vores normale bar, Ali Baba, kunne vi heller ikke det, fordi den var for fuld. Så det var ikke lige min dag og jeg blev nødt til at tage med mine forældre tilbage på hotellet i stedet for at sove hjemme til sidst, fordi jeg var nødt til at få noget søvn.

Lørdag formiddag var jeg på elektronikmarkedet med min far, mens de andre så hovedgågaden i Tianjin. Så spiste vi hot pot og jeg tog min mor og hendes forældre med på et lokalt tøjmarkedet, hvor jeg har fået lavet en masse tøj. Om aftenen stod den på juleaften, der startede med at vi 24 mand spiste på restaurant. Det var vi blevet nødt til, fordi skolen ikke med sikkerhed kunne sige vi kunne få lov til at låne køkkenet, eftersom borgmesteren måske havde lyst til at spise på skolen og det havde han først tænkt sig at sige d. 24. eller 25. Bagefter tog vi tilbage på skolen og havde pakkeleg mm. Så tog forældrene hjem, mens vi først tog tilbage til lejligheden og nogen så tog i byen, men jeg var nødt til at få noget søvn.

Derfra var det tid til at sætte tempoet et par gear ned, så alle kunne blive ved med at holde til det. Søndag tog vi derfor bare tilbage til Beijing og var inde og se et kung fu show om aftenen. Mandag så vi den himmelske fredsplads, fik massage og så nogle hutonger. Tirsdag så vi tromme og klokketårnet, lamatemplet og akrobatikshow.

Mit simkort på min kinesiske mobil var holdt op med at virke d. 25. og jeg kunne ikke få det ordnet i Beijing. Det resulterede i at den guide jeg havde bestilt, ikke havde fået et svar på den sms hun sendte mig tirsdag, og samtidig var den sms jeg sendte hende fra min danske mobil ikke kommet frem før onsdag middag, så hun kom ikke som aftalt onsdag morgen. Vi fandt dog heldigvis en anden okay guide til at vise os den forbudte by og bagefter tog vi på kulhøjen. Den var en del federe at være på den her gang, end da jeg var der en af de første dag, fordi jeg nu kender en del til Beijing, dens opbygning osv.

Kina har bestemt ikke været noget for min lillesøster, og hun havde derfor fået lov til at tage tidligere hjem og der skulle min far også med. Så de tog hjem torsdag, mens vi andre tog ud i art district. Det var vanvittigt koldt, så vi var ikke derude i voldsomt lang tid, men vi er heller ikke de vildt store kunstelskere. Det var dog sjovt nok at se alligevel.

Det har været rigtig rart at se min familie igen og være på en lille ferie med dem, hvis man ellers kan kalde det det for mit vedkommende. Jeg har prøvet at være guide nu og har konstateret at jeg er rigtig glad for at jeg ikke valgte det i stedet for Kina. Jeg tror dog min familie har syntes det har været rigtig sjovt at opleve Kina og se hvad jeg render og laver herude. Jeg er også meget mere klar til rundrejsen nu med alle de ting jeg har fået hjemmefra, og jeg har fået et helt lille lager af lakrids og chokolade hjemmefra.

Nytårsaften

Imens jeg har været i Beijing anden gang har Tine fået syv venner på besøg, Johan hans kæreste og Julie en veninde. Så nytårsaften var vi over 20, der først spiste på restaurant og så tog ud i det hus vi var til halloween. Det var dog desværre ikke helt ligeså sjovt som sidste gang, nok fordi der simplethen var for mange der den her gang og at vi ikke var helt ligeså fulde, fordi vi var på restauranten i så lang tid. Bagefter tog vi på en lounge bar og så så nogen en film da de kom hjem. Min aften blev også ret hårdt ramt at alt det røg der var i både huset og lounge baren, fordi mine øjne slet ikke kunne tage det. Så det var ikke den bedste nytårsaften, men den var fin nok.

De andre dage her har jeg brugt på at "komme mig" oven på ferien. Altså vaske tøj, sove, ordne mobil, lægge billeder ind, skrive blog mm. Mathias fra Odense havde også lige skrevet en mail til mig omkring det her i Kina, fordi han måske også gerne vil herud, så han skulle jo også lige have et ordenligt svar. Der er alle mulige af sådan nogen ting der nogen gange lige skal bruges en del tid på at ordne, men heldigvis har vi også rigtig meget tid til det herude. Vi har også fri i dag, hvilket nogen af os ikke vidste før i går, så vi blev rigtig glade. Håber også i har haft en god jul og godt nytår derhjemme. Ha' et godt 2011!:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar