mandag den 18. oktober 2010

Den fantastiske mur!

Afsted igen

Fredag efter Baby Class tog Mia og jeg afsted fra skolen allerede inden frokost, hvilket viste sig at være meget godt. For inden vi var kommet afsted og kommet ind til hotellet med vores bagage og ud til himmeltemplet var klokken blevet fire. De andre havde først spist frokost på skolen, så taget hjem og så afsted. De havde så også haft problemer da de skulle checke in oveni, så de nåede kun lige hurtigt at se silkemarkedet.

Mia og jeg brugte ca. halvanden time i himmeltempelparken og på at se de ting man kan se derinde, men vi var ikke særligt begejstrede eftersom det ligner så meget af det andet vi har set. Vi har dog i det mindste fået stillet vores nysgerrighed og det var jo ikke lang tid eller mange penge at bruge på det. Bagefter tog vi på perlemarkedet i halvanden time inden vi skulle hen og spise med de andre. På perlemarkedet så vi to turister give 1220 kuai (1000 kr.) for to smykker som jeg nok ville have givet ca. 50 kuai for, fordi jeg kender prisniveauet. Vi nåede dog desværre ikke at stoppe dem og det ville bare være synd at gå over og sige det bagefter. Den gyldne regel på de markeder er også bare, at hvis man har fået det til en pris man er tilfreds med, så har man gjort en god handel.

Peking and

Vi mødtes med de andre (alle undtagen Mads, Morten og Benjamin) på den vist nok største og ældste restaurant der serverer peking and. Som jeg forstod, det har restauranten eksisteret i ca. 150 år og gået i arv i familien. På den etage vi var på, var der omkring 250 og jeg tror der var tre tilsvarende etager. I hvert fald fik vi en gang fantastisk peking and for 110 kuai pr. person. Peking and er en glaseret/karamelliseret and der er skaret ud i små, tynde skiver som man putter i en mini tortilla sammen med en smule forårslignende grøntsag og forskellig sauce. Alle var enige om at det smagte rigtig godt og det skal helt klart prøves hvis man er i Beijing, formentlig på Beijing Dadong Roast Duck Restaurant som vi var på, for at være sikker på at man får det på den rigtige måde.

Muren

Lørdag morgen mødtes vi kl. syv for at tage afsted ud til muren. Vi havde bestemt os aftenen før for hvilket stykke vi skulle tage, men da vi kom til busstationen vi skulle derud med, var der nogle kinesere der sagde vi skulle tage et andet stykke. Det gjorde at vi blev noget i tvivl og brugte lidt tid på at spørge nogle andre og snakke om hvilket vi skulle tage. Men vi var noget usikre på om dem der ville hjælpe os bare ville have os ud til et bestemt turiststed, hvilket gjorde vi holdte os til vores oprindelige plan, som bestemt var den bedste! Det skal også lige siges, at da vi spurgte dem om hjælp til hvilken bus vi skulle tage ud til det sted vi ville, ud fra den Lonely Planet bog vi har, havde to af dem sagt vi skulle tage et andet sted på siden før, selvom de ikke kunne se navnet på det, så de kendte altså bogen selvom den er forbudt i Kina.

I hvert fald brugte vi de næste to timer i bus for at komme derud for kun 22 kuai og vi gav kun 2 kuai for at komme op på muren fordi det er et ulovligt sted at gå på muren. Der er dog alligevel nogle der gør det, bl.a. os, men vi så også en politibil der kørte forbi uden at gøre noget, og der står i Lonely Planet bogen at den er ulovlig fordi regeringen ikke kan få den fra de lokale. Det at det bare er lokale der styrer det, gjorde at vi bare gav de to kuai til en der stod foran en lille sti gennem lidt skov, hvorefter vi skulle kravle det sidste stykke op på muren på en hjemmelavet stige.

Vores plan var at finde et autentisk sted, hvor kineserne ikke havde restaureret muren helt vildt og uden en masse turister og turistboder. Det lykkedes os og det var et syn uden lige at se både muren og naturen omkring den. Der vil jeg lade billederne på Facebook tale for sig selv for det er næsten ubeskriveligt. Vi havde ramt en hel perfekt dag mht. vejret, for der var sol hele tiden og temperaturen var på en 20-24 grader midt på dagen. Det at man bare selv kan færdes på muren, som var det en naturlig del af naturen, gør at man bare kan kravle rundt i de gamle tårne osv. som man har lyst til.

Selve muren er trapper nogle steder og sti andre steder. Der skulle vist være stigninger på op til 75 % nogle steder, men jeg ved ikke hvor stejlt der var hvor vi var, udover at det gik vildt op og ned til tider. Stenene er lavet af en slags cement, og få steder kunne man se spor efter en kat eller en kylling i stenene. Rigtig mange steder er den mere end 10 m. høj og det var slet ikke alle steder af der hvor vi var, hvor der var mur så man ikke kunne falde udover. Den kinesiske mur er nok også verdens største gravplads og en del af "ingredienserne" i muren skulle vist være knogler fra de døde arbejdere. Vi gik desuden steder hvor man bare gik på en lille sti på ned til 40 cm. af jord og almindelige sten ovenpå muren.

Vores tur på muren har været meget farlig, så jeg har godt nok været koncentreret mens vi har været derude. På et tidspunkt gik jeg op igennem et hul der startede hvor muren man kunne stå på stoppede, og man skulle stå på nogle stablede sten for at komme derop. Hvis jeg havde tænkt på hvordan jeg kom ned igen inden jeg var kommet derop, i stedet for lige da jeg var kommet derop og så tilbage/ned var jeg ikke gået derop, men vi var ikke i nogle vildt farlige situationer.

På vej ned mødte vi en amerikaner og en kinesisk brite, som vi fulgtes med ned. Det var to rigtig glade og flinke mænd, som vi endte med at spise frokost med. De var også så flinke at de gav, hvilket vi ikke kunne gøre så meget ved eftersom de allerede havde betalt, men det var også kun ca. 200 kuai selvom var ni mennesker. Så billigt er det bare når man kommer længere ud på landet i Kina:) De hjalp os også med at finde et busstoppested inden de kørte afsted, men der gik så en time inden den næste bus kom.

På bar i Hutongerne

Tine og Charlotte var taget afsted allerede torsdag og boede derfor på et andet hotel end os, men også i Hutongerne. Hutongerne er et gammelt kvarter i Beijing og de boede på en af hovedgaderne, hvor der var massere af små hyggelige barer, så der tog vi alle hen om aftenen. Det meste af tiden var vi på en bar der var ca. 3 m. bred og 7-8 m. lang. Der var næsten ingen plads nedenunder, men ovenpå var der en hjørnesofa hvor vi kunne sidde, så det var meget hyggeligt. Vi var lige kort tid på en anden bar også og så tog de fleste af os hjem.

Benny Andersen i Beijing

Søndag formiddag var jeg på silkemarkedet med Michael og Johan og vi mødte også Julie, Laura og Malene der. Vi tog så hen til kunstdistriktet om eftermiddagen, hvor vi skulle se nogle Benny Andersen numre fortolket og udført på kinesisk og Benny Andersen spillede og læste også selv en anelse. Jeg var ikke så vild med det, men det var da sjovt nok at se. Nogle af de andre synes dog det var meget fedt. Temperaturen var faldet gevaldigt i løbet af dagen og arrangementet var bare i en stor betonhal, så for det første blev lyden meget rungende af det, men temperaturen var også utrolig lav pga. det. Så nogle af os tog hjem lige efter arrangementet, mens andre blev lidt ekstra i kunstdistriktet og spiste der. Jeg tager derud igen en anden gang i stedet. På trods af at vi tog afsted kl. 17 var vi først hjemme 20:45 fordi vi ikke kunne få en taxa derude og der var lang ventetid ved toget.

I dag har det igen været meget koldt og regnet, så jeg har fået brugt noget af alt det jeg har købt på silkemarkedet. I dag har jeg bare været i skole, fået ryddet op, ordnet billeder, blog, mails osv.

Det har været en rigtig god weekend og turen på muren har været en af de mest fantastiske oplevelser i mit liv. Jeg frygter lidt at det gode vejr herovre er slut, men nogle af lærerne har vist sagt det skulle blive godt vejr igen fra onsdag. Det går super godt og jeg nyder der herude. Håber også i har det godt derhjemme:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar