mandag den 4. oktober 2010

Turen går til Xi An

Loy Yang

Torsdag morgen spiste vi morgenmad på skolen som vi plejer og tog afsted derefter. Så brugte vi ellers de næste 11 timer ca. på at komme til en by lidt væk fra Xi An (ca. fra Struer til København) der hedder Loy Yang. Der spiste vi aftensmad på en restaurant tæt på hotellet, hvor man åbenbart bare selv måtte medbringe drikkevarer. Vores buschauffører havde valgt at medbringe en halv liter risvin (kan sammenlignes med slavevodka, bare værre). Den drak de størstedelen af, så jeg regnede ud af de havde fået ca. syv shots hver ud fra hvad de havde drukket, men det gjorde de hver aften så det vænnede vi os til.

Efter vi havde spist tog vi i parken der lå lige overfor vores hotel. Der stod der bl.a. flere mænd og svingede med piske, men der gik ikke fem minutter før vi alle var "overfaldet" af kinesere der gerne ville snakke med os og have os med til at gøre ting fordi vi er hvide. Jeg stod og snakkede med en kinesisk familie og skulle skrive mit navn og mailadresse, men jeg var lidt nervøs ved situationen fordi vi havde fået at vide der er mange tyve i Xi An, så jeg stod med hænderne i lommen og var lidt tilbageholden.

Shaolintemplet

Grunden til at vi var i den by, var at vi skulle se Shaolintemplet, hvilket egentlig var en lille by med munke. På vejen derover så vi et vildt fedt show med Shaolin Warriors eller hvad man kalder dem. De havde både piske, en slags sværd, nogle hoppe ministylter mm. med i deres optræden, og det er bestemt noget jeg skal se igen, hvilket man kan i Beijing.

Så fortsatte vi over i munkebyen, hvor vores guide bl.a. kunne fortælle os at grunden til at munke altid er skaldede og går i "kedeligt" udseende tøj, er at de ikke må tænke på deres udseende og det er en af de mange ting de skal ofre. Hun kom også med nogle historier og generelt var det meget sjovt at se. Vi så også en munkegravplads, hvilket også var meget fedt lige at se for de laver høje gravbygninger eller hvad man skal kalde dem. Kan ses på de mange billeder jeg har taget, men de kommer først ind fredag eller lørdag. Til gengæld kommer der voldsomt mange.

Inden vi tog videre tog vi en lift op til et udsigtsspot. Selve udsigtsspottet var ikke så specielt, men den over 20 min lange tur derop og ned var meget fed pga. det kinesiske landskab. Udsigtsspottet blev nok mest ødelagt af den utroligt tætte smog der er i det område, der gør at man ikke kan se særligt langt. På et tidspunkt kunne vi kun se omridset af en bygning ligefremme i byen, hvilket svarer til at stå ved McD i Struer og kun kunne se omridset af den 80 m høje skorsten hjemme hos os, på trods af at der kun er 1 km i luftlinje. Mht. at indånde det er det så slemt at jeg fik ondt i halsen og begyndte at hoste meget den dag pga. det, og blev vildt hurtigt forpustet når vi gik op ad trapper.

Longmen Caves

Bagefter tog vi til Longmen Caves fordi vi gerne ville se dem. Johan havde fundet dem i hans bog om Kina, og den har fire af os andre også bestilt nu, men vi må se om den kommer frem for den er forbudt at sælge her i Kina. Longmen Caves er nogle klippevægge som man for mange hundrede år siden gravet huller ind i og har udformet Buddha figurer. Det har taget over 200 år og der er mere end 100.000 billeder og statuer af Buddha. Desværre har man under Mao ødelagt rigtig mange af hovederne, men alligevel rigtig fedt og imponerende at se dem.

Terrakotta krigerne

Det tog os virkelig lang tid næste dag, da vi skulle videre fordi oktoberferien som det er her er den største turistsæson i Kina. Det kan godt være det er slemt i højsæson ved store turistattraktioner i Europa, men det er ingenting i forhold til når man slipper de flere hundrede mio. kinesere der har råd til at rejse løs. Trafikken var gået helt i stå da vi var ca. en km. fra krigerne, så vi besluttede os for at gå det sidste stykke vej. Det viste sig at være virkelig klogt, for da vi var færdige 4-5 timer senere og skulle afsted igen, var bussen kun lige kommet fem min. før.

Selve krigerne er delt op i tre kamre. I nr. 3 er der 72, i nr. 2 er der omkring 500 og i nr. 1 er der 7000. De blev lavet for ca. 2000 år siden af en kejser med storhedsvanvid, der ville have en hær til at beskytte sig i døden. Hans grav kunne desværre ikke nå at se pga. trafikken. Ikke en Kriger er ens og detaljerne er imponerende. Der er bl.a. også lavet mønster under skoene på dem der sidder på et knæ. Det der bare er virkelig forfærdeligt ved det, er at det er lavet af slaver dengang, og vores guide fortalte os at da krigerne blev lavet færdige, murede man samtlige slaver inde i live så ingen vidste noget om det. Graven er derfor først fundet af en bonde for 36 år siden, da han skulle grave et hul til en brønd.

Bonde omtaler guiden som en helt fordi han har fundet det og han er nærmest også en del af udstillingen, for der var en bog om ham og man kan få den signeret af ham, men alligevel giver de ham kun 1000 yuan om måneden. Det skal siges at det er en pæn nok løn her i Kina, men de tog 120 eller 160 for billetten og sådan en dag som vi var der skovler de flere mio. ind. Typisk den kinesiske regering.

Vi endte med først at komme frem til Xi An og få aftensmad kl. 21:30 pga. den proppede trafik. Der skulle vi spise med en af rektorens venner, der viste sig at være ret arrogant og Sunny var meget formel pga. magtdistancen, så det var ikke så god en oplevelse. Det var det til gengæld næste dag, da vi spiste en rektor for en skole i Xi An lignende den vi arbejder på. Hun var rigtig flink og hjalp os meget med hvordan vi skulle spise den regions specialitet, som vi fik der på Xi Ans fineste restaurant. Vi fik noget meget hårdt brød vi skulle sidde og pille i meget små stykker, som senere blev serveret for os med lidt suppe og grøntsager i tallerkenen, og så kunne man putte lidt chili på. Det kunne spises, men jeg var ikke så vild med det.

Det muslimske kvarter

Først var planen at vi skulle spise aftensmad med vores egen rektor i Xi An søndag og tage hjem efter det, men da han ikke ville komme alligevel, hvilket vi heller ikke havde regnet med, skulle vi pludseligt afsted efter middagsmaden i stedet for, fordi buschaufførerne ikke turde køre når det var mørkt. Vi nåede dog at se et muslimsk kvarter i Xi An inden, som det eneste, men det var også sjovt nok at se. Der var bl.a. en moske fra 700 tallet vi var nogle stykker inde og se. Det var kinesisk inspireret og på ingen måde hvad jeg normalt forbinder med en moske. Efter det kørte vi, så tror ikke det var den bedste fødselsdag for Julie, der blev 19. I dag har vi ligesom de andre dage skulle mødes kl. 7 og har bare kørt hele dagen og være i fitness efter vi er kommet hjem.

Bussen

Bussen vi kørte i har plads til lidt over 20 personer, men til gengæld er der ikke noget bagagerum. Størrelsen er også lavet til kinesere, så hvis vi drenge skal sidde normalt ret i den går vores knæ mod sædet foran, og hvis jeg skulle læne hovedet tilbage i den, i den stilling fik jeg ondt i halsen. Der er en smule aircondition i den, men slet ikke nok til hvis solen står lige på. Egentlig har vi nok tilbragt ca. halvdelen af vores tid på turen i bussen, men den er gået fint nok med nummerpladebingo, kortspil, musik og at læse kinesisk. Det kinesiske landskab er også rigtig flot at kigge ud på til tider.

Sunny

Til at starte med kunne jeg ikke rigtig finde ud af om det var Sunny jeg havde læst noget om på nogle af de tidligere deltageres blogge, men det fandt jeg ud af at det var. For det meste er hun meget fin, men der har været nogle mærkelige ting på turen til tider. Hver morgen er vi blevet vækket på værelset af morgenvækning som hun har bestilt. Hun har dog også selv kunnet komme op, hvilket de andre oplevede hun ikke kunne en dag. Vi har ikke rigtig drukket os fulde på turen fordi vi har skulle så tidligt op hver dag, men hun har vist præsteret to gange at blive småfuld af en eller to øl. Har til tider haft lidt svært ved at finde ud af hende, men jeg kommer nok ikke til at have særligt meget med hende at gøre mere fra nu af.

Klokken er 00:15 her nu og jeg skal tidligt op igen i morgen, for at tage til Beijing, men jeg var nødt til lige at skrive det her mens jeg kan huske det. Ha det godt derhjemme:)