lørdag den 9. oktober 2010

Kom så Wozniacki!

Beijing igen igen

På trods af at vi først var kommet hjem fra Xi An klokken fem mandag, tog Mia og jeg til Beijing igen tirsdag morgen. Det samme gjorde Laura og Julie, men vi fulgtes ikke sammen den her gang. Vi havde lært lidt af sidst, så vi havde bestilt hotel hjemmefra til 229 kr. for et dobbeltværelse i to nætter. Det viste sig dog at koste 308 kuai i stedet (lidt mere), men det er stadig billigt. Problemet var bare at vi skulle finde et bestemt hotel og det vidste sig at være svært, selvom vi havde kigget på et kort hjemmefra. Først gik vi den forkerte vej da vi kom ud fra metroen og bagefter viste det sig at vi havde ledt i et forkert område fordi jeg havde sat en prik på kortet i det forkerte område. Flot:P Vi endte med at spørge om hjælp på et hostel fordi vi kun havde adressen på engelsk og så satte vi os i en taxa det sidste stykke.

Derefter gik turen til Sommerpaladset, hvilket ligger et godt stykke udenfor centrum. På vej derind var der en guide der spurgte om vi skulle bruge en guide. Vi spurgte hende så hvad det kostede og hun sagde 150 kuai og at det snart lukkede. Det gad vi ikke give, så vi sagde nej og gik videre. Så spurgte hun hvor meget vi ville give og så sagde vi 40 og endte med at komme af med 50 kuai for de 2-2½ time vi havde hende. Tror endda vi kunne have fået hende endnu billigere, men så ved vi det nu. Hun snakkede rigtig godt kinesisk og vi fik hendes kort så vi kan ringe til hende og høre om hun kan næste weekend.

Selve Sommerpaladset blev bygget for at en kejser og senere kejserinde kunne bo der. Arealmæssigt er det ca. fire gange så stort som den forbudte by, hvilket er rimeligt meget! Bygningerne lignede så meget andet vi havde set efterhånden, men der var en rigtig flot natur og sø der, så vi har bestemt ikke fortrudt det. Bagefter tog vi en taxa for at komme tilbage til metroen og det forstod han slet ikke, så han kørte i den forkerte vej i noget tid før han forstod det. Rimelig træls, men det er jo også en af grundende til at vi prøver på at undgå taxa, og vi var for langt ude til at der var en metro i nærheden.

Bleu Marine

Mia havde hørt om en dansk restaurant der er lige ved siden af Silkemarkedet fra de andre og fik mig overtalt til at vi skulle spise aftensmad der. Det blev jeg rigtig glad for, for restauranten var lige noget for mig! Vi fik fire forskellige slags dansk smørebrød; æg med rejer, leverpostej med bacon, rullepølse med italiensk salat og kamsteg til noget godt mørkt rugbrød. Det kostede 98 kuai (85 kr.) og 15 kuai for fadøl, hvilket vil sige det var det klart dyreste måltid vi havde fået, men også klart det bedste og hyggeligste. Restauranten var lille og ikke for fin, så man kan sagtens spise en masse sådan et sted. Fadøl kom i store krus og der var et normalt og rent toilet.

Den danske ejer eller medejer var en ca. 50 årig gammel fynbo, der går og hygger om sine gæster mens det kinesiske personale laver det reele arbejde. Han var ovre for at høre hvad vi lavede her og vi snakkede om julefrokost der og lidt af hvert, og vi skulle da også lige smage både hans hjemmebryggede snaps, kaffelikør og en Aalborg Akvavit. Glæder mig rigtig meget til vores julefrokost derinde, især efter han remsede op hvad han ville lave, og at han nok ville lave billige priser eller fri bar for os. Han introducerede os også lige for nogle andre danske engelsklærere derinde der boede i nærheden af Shanghai. Dem snakkede vi lidt med og fik nummeret på.

Den olympiske by

Vi havde jo hørt at Wozniacki skulle spille i Beijing engang onsdag, så vi ændrede lidt i vores planer pga. det og tog ud til den olympiske by i stedet for på Silkemarkedet, som var planlagt. Dem derhjemme havde tænkt på at komme ind og se det også, men de havde set på nettet at der var udsolgt. Anyways, så så vi først et fodboldstadion, så fuglerede og derefter The Watercube. Jeg var ikke så vildt begejstret for fuglereden som Mia var, men det skyldes nok jeg har været på Camp Nou to gange. Selve designet er dog meget fedt og det er uden tvivl et vildt fedt konstrueret stadion der skal ses. Svømmehaller har jeg jo også set rimelig mange af efterhånden, men vandlandet i The Watercube var rigtig fedt lavet.

Tennis

Tennisbanerne, hvorpå China Open bliver spillet er en del af den olympiske by, den ligger bare meget længere ude. Selvom de andre sagde der var udsolgt og Mia hader Caroline Wozniacki, fik jeg hende overtalt til at vi tog derud og i det mindste kunne se de baner også, hvis vi ikke kunne få billet. Det viste sig dog at vi godt kunne få billet, da vi kom kl. 15 og at den billet var til en kamp mellem Zvonareva og Kirilenko og bagefter Wozniacki mod Errani. Så vi skyndte os at ringe hjem til de andre og også de andre danskere, så de kunne skynde sig afsted hvis de ville se det. Der var dog ingen hjemmefra der tog afsted, men tre af dem vi havde mødt dagen før tog også ind for at se det.

Selvom vores billet var til nogle andre kampe, fik vi lov at komme ind og se det sidste af en kamp mellem Gilles Simon og en tysker på samme bane (centre court). Det var en meget tæt 3-sætters som Simon vandt. Derefter havde Kirilenko og Zvonareva en tæt 3-sætters, hvor Kirilenko lagde bedst ud, men Zvonareva vandt for femte gang ud af fem. Inden Wozniackis kamp skulle arrangøren også lige have en lille pris, så det endte med at hun først kom på lidt over 7, så de andre egentlig godt kunne have nået det. Selve kampen var der ikke så meget spænding i, men det var rigtig fedt at se hende alligevel og at opleve en live tenniskamp. Det er noget helt andet når man ser dem live, og man kan se at de virkelig sætter smæk i bolden. Vi ville rigtig gerne have oplevet kampen næste dag også, hvor hun blev nr. 1, men den blev spillet så sent at vi ikke kunne komme hjem med toget igen så.

Bagefter ville vi spise sammen med de andre danskere vi havde mødt og de ville gerne have peking and. Gider ikke at forklare det med taxaerne, men i hvert fald ville vores snyde os helt vildt, for hans taxameter endte på 120 kuai, mens de andres endte på 41, så det var ret irriterende igen at bøvle med de taxaer. I metroen har vi nu også fået et metrokort, så vi bare går lige igennem og den så tager de 2 fra vores kort hver gang. Vi var ikke endt samme sted, så vi brugte først rigtig lang tid på at finde hinanden, hvilket vi ikke kunne selvom vi var i samme område, men vi besluttede os for at spise på hver vores McD og prøve på at finde hinanden senere. Det lykkedes, så vi drak lidt øl og snakkede på en bar vi var på den første gang vi var i Bejing. De var tre pædagogstuderende, der var rigtig flinke, men jeg tror ikke vi kommer til at se dem her i Kina igen når der er så langt imellem os.

Silkemarkedet igen

Vi blev enige om at vendte med Himmeltemplet, som vi havde planlagt at se, til en anden gang og tog på silkemarkedet. Der tilbragte vi igen en hel dag og jeg fik købt sengetøj, meget varme hue og handsker, et nyt stempel, nogle pæne sko, almindelige sko, et stort pokersæt, et stort maleri, to buddha halskæder og et nyt kort over Beijing til 750 kuai (650 kr.) i alt. Så gik turen hjem efter endnu en god Beijing tur. Turen går dog til Beijing igen allerede i næste weekend:)

I dag har vi været på arbejde, jeg har fået lagt billeder ind, ordnet vasketøj, sovet og skrevet blog. Nu tager vi på Italian Street (madgade) for at fejre Julies fødselsdag og bagefter tager vi på et diskotek med fri bar for 60 for piger og 80 for drenge. Ha det sjovt derhjemme:)