tirsdag den 16. november 2010

Meget god og meget dårlig hot pot

Aftensmad med mine lærere

Torsdag aften var jeg blevet inviteret ud at spise hot pot med mine lærere i mine to klasser, altså fire lærere. To af dem snakker dog næsten ikke engelsk, den tredje snakker lidt og den sidste er god efter kinesisk standard. Men den sidste havde sin seks måneder gamle datter med, så hun havde næsten ikke tid til at snakke. De andre tre snakkede kinesisk meget af tiden, som jeg godt kan begynde og fange nogle ord ved, men jeg kan slet ikke følge med når de snakker så hurtigt som de normalt gør.

Da vi skulle bestille spurgte de mig hvad jeg gerne ville have og jeg sagde jeg gerne bare ville smage hvad de normalt ville bestille - hvilket jeg aldrig skulle have gjort. Jeg har ingen anelse om hvad jeg har spist, for de kunne ikke finde ud af at forklare hvad halvdelen af tingene var og jeg havde ikke min ordbog med. Faktum var i hvert fald at det eneste jeg syntes smagte lidt godt var nogle kartofler og næsten alt resten smagte dårligt. Jeg tænkte jeg var nødt til at spise det for at være høflig, men hver gang jeg så var færdig øsede de noget nyt op i min skål. Der var mindst to gange hvor jeg var i tvivl om, om jeg skulle brække mig, fordi det smagte så dårligt eller havde så mærkelig en konsistens. Så jeg synes ikke lige det var den store succes at være ude og spise med dem, men det var meget sjovt at prøve.

Michaels familie

Michael har haft sin familie på besøg her i Tianjin de sidste par dage og før det var de på en guidet tur i Beijing. De havde inviteret os andre med ud for at spise på en hot pot restaurant han havde fået anbefalet af hans lærer. Det var en kæmpe stor restaurant, så stor at Malene havde fået et kort med nummeret på vores bor da hun skulle på toilet, så hun kunne vise det til en tjener hvis hun ikke kunne finde tilbage igen. Hver gang vi havde spist melonen kom der ny, der var hele tiden nogen klar til at hælde vand op, der var vanvittig mange tjenere og i det hele taget var alt bare super. Vi fik også et nuddelshow, hvor der var en der stod og dansede med nudlerne eller hvad man skal sige, hvilket var ret fedt.

Vi var alle lidt spændt på prisen fordi vi synes det var så fint og jeg havde regnet med at det nok ville blive 100-150 pr. person, men det blev 630 kuai (under 550 kr.) for os 12 personer. Det skal så også siges at vi fik nuddelshowet gratis fordi vi var udlændinge og desuden fik vi også nogle pinde som en gave fra restauranten. Jeg synes det er den bedste oplevelse jeg har haft på en restaurant her i Kina indtil videre.

Lonely Planet

I weekenden valgte jeg at være forholdsvis associal, og til gengæld få læst en masse i min Lonely Planet bog om Kina for at kunne begynde at planlægge rundrejsen. Jeg kunne godt mærke at kræfterne var ved at slippe lidt op, fordi Johan og jeg har haft lørdagsskolen i tre lørdage og drukket os fuldstændig i hegnet lørdag aften, så søvnmangelen virkelig kunne mærkes. Jeg har nu fået læst ca. halvdelen af bogen, så det er en ordenlig mobbedreng fordi der er så utrolig mange spændende ting her i Kina. Der ligger altså stadig et stort planlægningsarbejde forude.

Ellers var vi ved at kigge lidt på vores juleshow i dag og der er godt nok også meget arbejde foran os. Bortset fra det føler jeg egentlig først nu at det er blevet hverdag, men jeg synes samtidig jeg har så mange ting jeg skal have gjort at tiden stadig går ufattelig stærkt. Vi har nu været her i næsten tre måneder og har derfor kun to måneder tilbage vi skal undervise i. Det går dog heldigvis stadig rigtig godt! Håber også det går godt derhjemme. Hyg jer:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar