mandag den 1. november 2010

Halloween

Shoppe, shoppe, shoppe

Min plan for onsdag og torsdag var at jeg skulle nå igennem hele gågaden her i Tianjin, men jeg måtte give op i forhold til at nå at se det hele på kun to eftermiddage/aftener. Onsdag var jeg først ude i et tøjcenter og hente en skjorte jeg bestilte for over en måned siden og så hen og tage den ene halvdel af gågaden. Det har mest bare været for at se hvad der er, men jeg har også været på udkig efter et sæt skiundertøj. Det lader dog ikke til at det findes her i Kina for det er ikke i hverken sportsbutikker, udendørslivsbutikker eller supermarkeder.

Torsdag var jeg henne på det skræddermarked Mia og jeg var på en anden gang, for at købe noget stof til udklædning til Halloween. Da jeg stod på tøjmarkedet og skulle have lavet en trøje hørte jeg pludselig bare en ordentlig bøvs lige bag mig. Der står så en ca. 40 årig dame og ser ud som ingenting er sket, men det er jo også helt normalt her i Kina. Derefter gik turen igen til gågaden, men jeg nåede "kun" de 5-6 centre der ligger for enden som alle er på størrelse med eller større end Magasin i Århus. Der fandt jeg et par bukser jeg købte.

Halloween

Op til Halloween har vi på skolen fået at vide at vi gerne skulle gøre noget ud af det og vi valgte derfor at lave masker til børnene og jeg mener faktisk også det var kinesernes ide. Men da vi skulle bruge tingene til at lave det lød det som en belastning at vi skulle bruge materialer til det. Vi fandt så på et tidspunkt ud af, ved en tilfældighed og gennem en af lærerne, at vi skulle stå for noget underholdning for børnene i fredags. Det fik vi spurgt mere ind til og vi fik lavet en plan over det og fik den godkendt. Vi havde planlagt at dele børnene op i to hold, og at os med Beginners Class skulle lave det sammen og dem fra Intermediate Class skulle lave det sammen. Men da klokken blev 9 fredag morgen og var ved at få halvdelen af børnene ned til der hvor vi skulle være, kom der pludselig en og sagde at alle børnene skulle derned.

Der står vi så pludselig med hvad der nok er 150-200 børn pludselig og har rimelig meget fået ødelagt vores plan. Oveni det virkede mikrofonen heller ikke, så der røg det underholdning dem fra Intermediate Class ville lave. Det endte med at vi lavede vores underholdning, hvilket børnene vist synes var sjovt nok, og der blev taget en masse billeder hvor det ser sjovt ud, så alt var vist godt. Børnene selv forstod ikke særligt meget, men der blev taget en masse billeder, hvor det så ud til at de havde det sjovt og hvor de er sammen med os hvide, så jeg tror det blev som de gerne ville have det.

Lørdag skulle Johan og jeg også stå for noget Halloween ting for nogle børn inden vi skulle undervise, men selvom vi prøvede så kunne vi ikke finde ud af hvor mange der kom, og vi kunne heller ikke få at vide hvor gamle de ville være på forhånd. Jeg tror der var ca. 50 børn fra 3-12 år med deres forældre, og vi havde arrangeret så de først skulle lave en lille stafet, hvor de skulle gå med knæene sammen og armene oppe som Frankenstein. Det forstod de ikke så meget af, men de havde det meget sjovt alligevel. Bagefter skulle vi lige lære dem nogle ord om Halloween, og så skulle de rulle os ind i toiletpapir. Det var et stort hit og da vi havde fået en hel rulle rundt om os hver gik vi op og afsted efter dem. Selve undervisningen gik meget fint igen og vi har kun en lørdag tilbage nu.

Om aftenen tog vi til en Halloween fest vi havde set en plakat for på en bar vi kommer på. Der stod på plakaten at det var et sted med to etager, to DJ's og gratis fadøl, margerita og barbeque for 150 kuai for drenge og 50 for piger. Vi havde fået adressen skrevet ned på kinesisk, men da taxachaufføren stoppede lige ved siden af et villakvarter der var totalt dødt, undrede vi os noget. Vi besluttede os dog for at prøve at gå ud og se om vi kunne finde det, vi troede skulle være et diskotek. Der var dog nogen der guidede os ind i villakvarteret, så vi prøvede at gå den vej. Der kom vi så til et hus hvor der stod nogen udklædt udenfor og gik ned og kiggede og det viste sig så at være der.

Huset var to etager, der var en DJ nedenunder og en ovenpå. Der var fri Carlsberg fadøl og margarita og en grill stillet op udenfor. Det var nogle private der holdte festen og det havde de åbenbart gjort andre år også. Huset var mega fedt pyntet op og på trods af at der ikke var så mange da vi kom, så synes vi det tegnede til at blive rigtig fedt. Der kom folk med to busser undervejs tror jeg og der endte vist med at være 250-300 igennem den aften, men jeg ved det ikke. Folk var rigtig godt klædt ud i forhold til i Danmark normalt og det var primært universitetsstuderende kinesere og udlændinge, så folk kunne for en gangs skyld snakke engelsk.

Av mit hoved

Det var en rigtig hyggelig og sjov aften, selvom jeg dog langt fra kan huske alt fra den, men jeg ved jeg har brækket mig to gange. Faktum er i hvert fald at jeg vågnede i min seng søndag morgen med alt mit udklædningstøj på og make up i hovedet. Det skal lige siges at jeg havde hvidt pudder over hele hovedet (ja, også i håret) fordi jeg var klædt ud som Lord Voldemort fra Harry Potter. Da jeg havde for ondt i hovedet til at falde i søvn igen, tænkte jeg nok var meget smart at få vasket af der, og så kunne jeg ellers ikke sove mere.
Vi fik ikke lavet meget andet end at se film søndag fordi vi havde det så dårligt og det var nok de næstværste tømmermænd jeg har haft. Johan og jeg fik dog sovet igen fra 16-18:30, hvilket nok var rimelig dumt for jeg tror det var derfor jeg ikke kunne falde i søvn før kl. 2 i nat, selvom jeg gik i seng 22:30. Jeg ved dog stadig ikke noget om hvor meget jeg fik sovet fra lørdag til søndag, for jeg har ingen anelse om hvornår vi kom i seng.
I dag har vi haft det rimelig sjovt med at jeg har skrevet til en eller anden pige, hvis telefonnr. jeg havde efter den aften, men som jeg ikke kan huske. Både jeg og Mia troede det var en hvid som jeg havde stået og snakket med, men det har vist sig at være en kineser:P Hun sagde at vi bare snakkede lidt, hvilket jeg ingen anelse har om, men det bliver meget sjovt hvis jeg møder hende igen.

Kinesisk

Jeg synes det går rigtig godt med mit kinesisk. Jeg er begyndt at kunne snakke lidt med folk, som f.eks. en tøjekspedient der hvor jeg købte mine bukser, og jeg kan også for det meste klare mig selv når jeg f.eks. er på det skræddermarked. Jeg kigger rimelig meget i den bog vi har fået til at lære af, og jeg tror snart jeg bliver færdig med den. Heldigvis har Tine købt den bog de andre fire har lært fra på HH og jeg har også fået en ny af vores kinesisk lærer. Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet det på min blog, men jeg har lavet en aftale med en af mine lærere om at jeg lærer hende engelsk og hun lærer mig kinesisk. Det gjorde vi bl.a. i dag og det er virkelig det der skal til for at jeg lærer at sige alle de ord jeg lærer fra bogen. Der er verdener til forskel på deres og vores udtale, og deres udtale er meget meget vigtigere.
Jeg er også begyndt at kunne følge lidt med i hvad lærerne siger til børnene, eftersom børnene jo heller ikke er verdensmestre til kinesisk endnu når de kun er tre år gamle. Så i dag havde jeg en optursoplevelser ved at jeg kunne følge med og lære forholdsord sammen med børnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar