fredag den 11. februar 2011

Den rene badeferie

8/2
Den engelske instruktør på det dykkersted hvor vi skal tage dykkercertifikat har ferie, så Peter både tog os med derud, var med os hele dagen i dag for at oversætte, og tog os hjem igen. Han er vildt sød og vi har virkelig været heldige med ham. Det har dog bare været træls at have i baghovedet at vi sådan set allerede var checket ud af hans hostel, men vi havde jo allerede lavet en reservation et andet sted inden vi tog af sted på rundrejsen. Vi gav ham dog 300 for hans hjælp og vi har trods alt også boet to nætter på hans hostel.
Som sagt, så kom han og hentede os kl. 8 og tog os til stedet hvor vi skulle lære om dykning. Der brugt vi nok 2-3 timer på at se noget DVD om dykning og udstyret og lærte om udstyret. Lidt som at være i skole igen, hvilket var ret hårdt fordi jeg er meget træt. Det gjorde det ikke meget bedre at de to andre vi boede med stod op kl. 6 og larmede helt vildt. Peter hjalp med at oversætte og svare på spørgsmål og var sådan set vores instruktør meget af tiden.
Om eftermiddagen skulle vi så ud at dykke. Vi sejlede en halv time ud, hvor der var fantastisk udsigt, både over vandet og over Sanya med bjerge i baggrunden. På en måde føltes det lidt som bare at blive kastet ud i det, fordi vi startede på hav i stedet for et bassin, men det gik meget fint, så det gjorde bare oplevelsen bedre. Det er lidt sjovt at vænne sig til at trække vejret normalt under vandet i stedet for at holde det, men det går bedre end jeg havde forventet. Det var meget sjovt at allerede da vi lå og ventede til at starte med sagde Julie til mig at jeg skulle kigge under mig, og så var der en masse fisk der svømmede rundt der og koralrev. Vi lavede nogle små grundlæggende øvelser og var nede på 11-12 meter i dag. Dykkercertifikatet vi tager, giver tilladelse til 20 meter.
Ellers har vi skiftet til det hotel vi bookede, hvor vi har et rigtig stort værelse til kun os tre, så det er meget lækkert. Det er helt mærkeligt at vide vi skal være her hele fire nætter, men også rart nok. Vi spiste på en rigtig hyggelig restaurant og jeg har lige ordnet lidt ting på computeren, men skal i seng nu, for meget af dagen i morgen står på dykkercertifikat igen.

9/2
Vi mødtes til dykkerundervisning igen kl. 9 i dag, hvilket kun tog en time og så skulle vi først komme der igen halv to. Ret dumt at vi skulle derhen for den ene time i stedet for at tage det sammen med det andet, men jeg blev ikke engang irriteret over det mere, for jeg har bare vænnet mig til at det tit er så dumt her i Kina.
Derimellem nåede Charlotte og jeg en tur på stranden, mens Julie var så uheldig at få stjålet hendes pung, så hun brugte tiden på at få spærret kort og meldt det. Rigtig ærgerligt for hende, for nu står hun både uden dankort og uden nem ID. Samtidig havde Charlotte glemt hendes kode til hendes dankort og var kommet til at trykke forkert ind tre gange, så det var blevet spærret. Så det er kun mig der kan hæve penge lige nu og det gør jeg godt nok i stor stil. Mads har også fået stjålet hans lille taske med bl.a. bærbar og pas, så det er endnu mere surt for ham. Må jeg lige høre mere om når jeg skal mødes med ham og Morten d. 12.
I vandet i eftermiddags havde vi først lidt flere øvelser og så var vi rundt på vores første rigtige tur. Selvom der sikkert findes mange andre meget flottere koralrev rundt i verden, så var det vildt fedt at se hvordan det så ud og se livet dernede. Det var bestemt ikke sådan at der var vildt mange fisk, men vi så da alligevel nogle stykker. Vi svømmede også rimelig langt inde. Er spændt på om vi skal længere ud i morgen, hvor der er flere spændende ting.
På vej ind sad vi i bagenden af båden og kunne se udover vandet og solen der var ved at gå ned, mens båden gyngede lidt i bølgerne. Til siderne var Sanya med lidt slørede bjerge i baggrunden og en masse kinesiske fiskerskibe og turistyachts på vandet. Det fik mig vildt meget til at tænke på Jason Mraz’ sang ”I’m Yours”, så den satte jeg også lige på og den gode og glade stemning beskriver rimelig godt vores tur i øjeblikket. Det bliver nok ikke meget bedre mht. sådan noget her og tre dage er også lige fløjet af sted for os.

10/2
I morges startede vi med at tage på stranden, da vi først skulle til dykkerundervisning kl. 13. Bagefter fik jeg som så ofte før middagsmad på en lille lokal restaurant og fik tre forskellige retter til 17. Så til den sidste dykning i den her omgang. Første dyk (første iltflaske), var super fed og vi så bl.a. den største søstjerne jeg har set i mit liv på omkring 20 cm. i diameter, en dragefisk og en stor eksotisk gobbel/brandmand. Andet dyk var faktisk ikke rigtig noget værd, for sigtbarheden var kun 1-2 meter, så det gjaldt bare om at følge med instruktøren og undgå at svømme ind i kæmpeudgaver af søpindsvin.
Det har dog stadig været mega fedt at tage dykkercertifikat fordi vi har set en hel masse eksotiske søplanter, fisk mm. og nu er jeg altså ejer at et open water dykkercertifikat, så jeg må dykke ned til 20 m. Bagefter tog vi en gang massage og nu skal vi lige en lille tur i byen. Havde egentlig ikke regnet med at gøre det her på rundrejsen, men det bliver nu nok meget sjovt og vi har faktisk ikke noget på programmet i morgen. Nok den eneste dag det kommer til at ske, men det gør nu ikke noget.

11/2
Eftersom dykkercertifikat kun tog tre dage mens vi havde sat fire af til det var der plads til en rigtig badeferie dag i dag. Byturen i går var ikke så vild igen, men meget sjovt at konstatere at også her er de kinesiske diskoteker bygget op på samme måde. Dobbelt så høj musik som i Danmark, men ikke noget dansegulv hvor man kan bruge den høje musik til noget. I stedet er der en masse borde man kan stå og snakke ved. Ret mærkeligt for os at se her i Sanya, for det er jo alle de rige der er på ferie her, så de har sådan set alle større købekraft end vi har og priserne var også derefter.
Jeg sov godt længe, eftersom jeg tænkte jeg ikke ville kunne holde til alt middagssolen alligevel. Så tog jeg på stranden og mødtes med Julie og Charlotte 13:30 og var der til lidt i fem. Charlotte kunne dog heller ikke holde til alt middagssolen, så hun er blevet godt rød. Det har jeg heldigvis undgået, men er faktisk blevet overraskende brun på den tid vi har været her. Ellers er der ikke sket så meget andet end at vi har spist og pakket, så det har været en dejlig afslappende dag. Utroligt nok så går vores tre fly til tre forskellige steder indenfor tre kvarter, så vi kan tage ud til lufthavnen sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar