lørdag den 26. februar 2011

En ordenlig omgang transport i det store land

22/2

I dag stod igen i den grad på at gå. Jeg tog bussen ud til Wulingyuan (stedet hvor Avatar er optaget) og var der lidt over otte. Der var der som sædvanligt folk der gerne ville vise en rundt osv. og jeg sagde først nej, men da jeg hørte prisen på 50, så tænkte jeg at det nok var meget smart og det viste det sig også at være.
Gutten kunne ikke fortælle mig så meget for han kunne kun snakke kinesisk, men han vidste hele tiden hvilken vej vi skulle gå og hvilken bus vi skulle tage. Jeg tog tre ting som jeg var blevet anbefalet af to jeg mødte i Dehang og det var vildt flot, på trods af at det var lidt tåget. Jeg troede det var smog, men tre amerikanere der bor her siger det bare er tåge. Tilbage til dem senere.
Der er over 200 peaks der bare står lodret op, hvilket ser rigtig flot ud oppefra. Tog af de steder jeg var, er vist de højeste steder, men jeg kan ikke lige huske hvor mange hundrede meter det var. Den tredje ting var at gå ved en å, hvilket ikke var det helt store. I parken var der også vilde aber og da jeg skiftede batteri på mit kamera løb en af dem hen og tog mine kiks i tasken. Flabede abe! Jeg gik rundt derinde i 7,5 time og er gået ned af mindst 6000 trapper, men tog heldigvis cable car til toppen af det ene af bjergene.
Da jeg var på McD kom der en amerikaner hen og satte sig ved mig, spurgte hvor jeg var fra osv. De var åbenbart tre amerikanere der underviste i den by. Han spurgte om jeg havde lyst til at drikke nogle øl med dem, hvilket jeg ikke kunne sige nej til. Vi var derfor lidt rundt omkring og det var ret sjovt og jeg blev voldsomt fuld til sidst, men det er egentlig også forståeligt når jeg tænker på hvor mange øl jeg drak. Ret god, men også hård dag.

23/2

Øllene fra i går har godt kunne mærkes, men heldigvis var det eneste jeg skulle i dag at komme til en anden by. Det tager dog også sin tid, da der er ca. 800 km. og jeg skal med to busser og to toge. Jeg ved ikke rigtig om det er øllene fra i går eller om jeg har spist et eller andet dårligt til frokost, men jeg blev i hvert fald vildt dårlig i bussen og brækkede mig to gange. Heldigvis havde jeg dog poser i min taske og min sidekammerat formåede at sove fra det begge gange. Hvad jeg dog ikke har prøvet før er at jeg snottede vildt mange ris ud af næsen bagefter begge gange. Jeg har også et eller andet til at sidde i halsen så det gør vildt ondt hver gang jeg synker og kan ikke få det væk.
I det første tog havde jeg kun fået en ståplads og jeg skulle være på det i 5,5 timer, så jeg opgraderede den til en hardsleeper så jeg i det mindste kunne få lidt søvn. I det næste tog var der en abe der sad på min plads og ikke gad flytte sig, så der blev jeg nødt til at vente til der kom en kontrollør forbi. Men det er en lang tur, for jeg tog fra hotellet kl. 14 og kommer først frem omkring kl. 11 i morgen.

24/2

Overraskende nok har jeg ikke været så træt igen i dag. Jeg tog mig lige en middagslur på halvanden time, men jeg har dog også næsten kun siddet med computeren på værelset ellers. I dag var første gang jeg er løbet tør for strøm på computeren på rundrejsen, for den holder fantastisk længe når man skruer ned for lyset på skærmen.
Hotellet jeg bor på er vildt lille, men rigtig hyggeligt og udlejeren er fantastisk flink. Hun sagde også til mig at jeg skulle vente til efter 17:30 med at gå hen og se en bro jeg har set fordi man kunne undgå at betale så. Det gjorde jeg, men de var der desværre stadig. Jeg tænkte at jeg nok var nødt til at betale så, overvejede det lige en ekstra gang da jeg så et billede af den fordi det ikke så særligt godt ud, men tænkte at jeg ikke ville gå glip af noget på turen pga. småpenge. Jeg følte mig dog vildt taget i røven over at have givet 60 for at se den, for den var ikke engang særligt flot og da jeg var færdig kl. 18 havde de lukket. I Lonely Planet fra maj 2009 står der det koster 20, så det siger lidt om prisstignerne nogen steder, men det kommer dog ikke i nærheden af Wulingyuan i forgårs til 250.

25/2

Gutten der kørte mig det korte stykke til hotellet i går ville sjovt nok også gerne køre mig igen i dag. Det kostede kun 30 for den ca. halve time det tog at komme til den by jeg skulle til på motorcykel. Der var jeg så heldig at en mand der var nævnt som værende god i Lonely Planet var der, så jeg behøvede ikke engang ringe til ham. Jeg tror dog også de to er venner, men de var i hvert fald meget flinke begge to.
Igen var prisen steget fra 20 til 60 for at komme ind og se den lille by der, men det er der jo ikke så meget at gøre ved. Vejret i går var super her, så jeg lod jakken blive hjemme og havde kun t-shirt og skiundertrøjen med. Det var ret uheldigt, da det begyndte at regne, men heldigvis fandt vi et sted hvor jeg fik lov at låne en paraply og ham jeg gik med så tog den med tilbage til. Det regnede heldigvis kun lidt i ca. en halv time og vejret blev rigtig godt efter det. Ellers er der ikke så meget andet at sige end at vi gik i fire timer og det var noget rigtig flot countryside (kan ikke huske et lignende dansk ord for det)
De sidste tre dage har kun kostet lidt over 600 tilsammen, så det kan altså virkelig lade sig gøre at rejse for ret få penge her i Kina, alt efter hvor man rejser henne her.

26/2

Det er ikke lige at stå op før solen jeg gør så meget i derhjemme, men det sker godt nok hele tiden her lige nu synes jeg. Har gjort det et par gange i løbet af den sidste uge, kun en af gangene for at se solopgangen. Gjorde det i dag, kommer til det i morgen og igen i overmorgen. Begge dage har vækkeuret været til kl. 6 og i dag blev jeg igen mindet om at det er med god grund.
Tog den første bus kl. 7, den næste kl. 8:20, var uheldig med at den tredje gik hver time bortset fra kl. 12, så kom afsted med den kl. 13 og var fremme omkring 14:45. Så blev kl. 16 inden jeg fik kontaktet Tine og ham jeg skal bo hos i Shanghai (en af dem jeg mødte i Guilin). Jeg følte derfor jeg fik ret travlt, da det bliver mørkt omkring 18:30. Den lille by jeg er i for at se viste sig dog kun at være på størrelse med Stentofterne, så det tog kun ca. halvanden time at se den.
Selve byen er super nice i den forstand at den er rigtig hyggelig og spændende at gå rundt i pga. de gamle og specieltbyggede huse, den flotte natur omkring og den virkeligt landlige lokalbefolkning. Først blev jeg ledt hen til et ikke så godt værelse til 100, da jeg spurgte nogen om et sted at bo, men jeg valgte lige at kigge lidt mere i stedet og fandt et super godt et til 80 (det er ret dyrt at bo her i byen). Da jeg så det vestlige toilet kom jeg til at tænke på at bortset fra det i Zhangjiajie, så er det det første jeg har set siden Yangshuo.
Tine har haft problemer med både hendes tidsplan og togbillet, så hun tager direkte til Shanghai i stedet og kommer der d. 1/3. Mødes nok med hende der i stedet. Har skrevet til nogen af de andre der måske også befinder sig på Huang Shan i morgen, men det er ikke til at komme ordenligt i kontakt med dem heller fordi de enten har mistet deres mobil eller den ikke virker. Fantastisk med mobiler her i Kina!;) Må bare se hvad der sker.
Jeg har brugt rimelig lang tid på transport de sidste par dage, men på trods af de mange transporttimer i hoppende, små busser, så synes jeg ikke transporten er særlig slem. Kan sidde og lave noget ved min computer, høre musik på den og kigge ud eller læse, så det er lige før jeg siger at jeg nyder at sidde og slappe af når jeg skal transporteres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar