onsdag den 29. september 2010

Til kinesisk middag

Søndag

Det med helligdage tager de vist ikke så højtideligt i Kina, for man skal bare arbejde det man får fri på en anden. Vi var derfor også på arbejde søndag. Eftermiddagen brugte jeg på at sidde og finde børnesange og lege jeg kan bruge når jeg skal lære børnene noget nyt. Jeg synes jeg fandt en rigtig god side med masser af lege og var rigtig stolt og forhåbningsfuld, men jeg har åbenbart haft for store forventninger til børnene. Jeg havde bl.a. fundet "Sandt eller falsk" og tænkte det kunne være meget sjovt, men børnene kan slet ikke tænke så meget. Jeg fandt virkelig ud af at de næsten kun kan efterligne hvad jeg siger og en af de andre lege jeg har prøvet er heller ikke gået særligt godt, så jeg må i tænkeboksen igen...

Om aftenen havde vi vores sædvanlige søndagsmøde, hvor vi bl.a. hørte lidt om Xi An turen. Det er rigtig hyggeligt med de møder og meget godt lige at samles om ting som ugens bommert og andre ting alle lige skal høre.

Zoologisk have

Mandag var os med Beginners Class (de mindste) i Zoologisk have med dem om formiddagen. De andre havde været på en gård med deres om søndagen i stedet for. Det var meget hyggeligt at gå med børnene i Zoo for jeg kunne jo bare kaste lidt rundt med dem og se på dyrene. De går dog meget i deres egne tanker til tider og derudover ser det meget sjovt ud når 20 børn bare skal tisse midt på vejen et sted, fordi det er sådan man gør i Kina.

Snake

Gennem det fodbold vi har været med til med en fra skolen er vi kommet i snak med en anden fra skolen der hedder Snake. Han havde så spurgt om os fra fodbold ville spise aftensmad sammen med ham og et par venner. Da vi så skrev til ham hvad han havde fundet ud af, svarede han bare "18:15, we go together", ikke noget med hvor vi skulle mødes, eller at vi skulle på restaurant. Det var et sent svar vi fik og vi troede vi skulle spise hjemme ved ham, så vi havde købt blomster til konen og øl til ham, fordi man gør sådan i Kina. Så dem fik de alligevel, men det var også meget godt, for han betalte for maden på restauranten. Der var vi meget i tvivl om, om vi skulle kæmpe for selv at betale eller helt lade være med at sige noget, så vi ringede til Sunny, der sagde hun synes han skulle betale når han havde inviteret os ud. Det gjorde han heldigvis også lidt diskret, så vi slap for en kulturel svær situation.

Selve middagen var rigtig hyggelig og det var meget sjovt at prøve at være ude på restaurant med kinesere på den kinesiske måde. Vi har egentlig prøvet det før i forbindelse med skolearrangementer, men det var stadig en god oplevelse. Vi var Morten, Andreas, Johan, Snake, hans kone, to af hans venner og jeg. På restauranten havde de alle fiskene, krabberne, muslingerne osv. i live i kar, og så kunne man selv vælge hvilken man ville have, hvis det var det man skulle have. Vi vidste ikke hvad der var godt, så vi sagde de skulle bestemme. Meget af det vi fik var dampede rejedumblings, men vi smagte også hønsefødder. Det er vist sidste gang jeg gør det, ikke pga. smagen for de her var godt krydrede, men det var bare en meget blød og ulækker konsistens og det var træls at der var ben i.

Den primære grund til at vi var blevet inviteret ud er at vi er hvide, hvis nogen undrer sig. Generelt inviterer man hinanden helt vildt hurtigt hjem til sig her i Kina i forhold til i Danmark, men de vil rigtig gerne være venner med os fordi vi er hvide. Snake er rigtig flink, faktisk for flink, for han vil f.eks. gerne bare låne os en x-boks eller tage mig med ud og finde sko i min størrelse osv., vi skal bare sige til. Hans ene ven var lidt en Brian, eftersom han pumper og har gejlet sin bil helt vildt (bl.a. med diskolys foran), men meget sjov alligevel. Den anden er chip ingeniør og derfor okay god til engelsk. Konen kunne ikke sige så meget på engelsk, men var også flink. De sad alle og tog helt vildt meget pis på hinanden, hvilket var meget sjovt.

Efter vi havde spist tog vi med hjem til chip ingeniøren for at spille playstation med dem. Det skal lige siges at Snake har tre X-bokse, to Playstation 3, to Playstation 2, en Wii, en Nintento DSD og en Nintendo DS, på trods af at han er 30 år. Ud fra det og hans syvpersoners amerikanske bil vidste vi godt at han har okay med penge. Det må man også sige vennen har, for da vi skulle hjem til ham kørte vi gennem en port til et indhegnet kvarter. Der kom vi op i en tre værelses lejlighed med stue, sted til spisebord, køkken og to badeværelser. Der kommer billeder op af tingene på Facebook når vi kommer hjem fra Xi An. Chip ingeniørens kone arbejder på et femstjernet hotel og det var vist derfor der var så vanvittigt rent, at selv min mor ville synes der var for rent. Da vi havde spillet Playstation hos ham i noget tid blev vi kørt hjem igen og de sagde vi meget gerne måtte komme og spille hjemme ved Snake en anden gang.

Indkøb

Vi har fået vores første penge fra flybilletten nu og jeg har købt lidt forskelligt mere. Jeg fandt en lang dyne henne i vores supermarked til 100, hvilket har gjort at jeg har sovet en del bedre de sidste par dage. Johan, Morten og jeg var henne i en Nike Factory Store i dag, hvor vi alle købte en form for jakke. Jeg købte en sommerjakke jeg havde set i Beijing til 700 for en uge siden for 270 yuan (230 kr.). På vej hjem ville jeg lige se på en dyne som Mads varmt har anbefalet. De står og laver den i butikken af noget fra nogle planter jeg ikke lige ved hvad er, men det koster 535 for hver 500 g., så jeg købte bare en med 500 g. og så kan jeg bruge den som sommerdyne. Det var også meget sjovt at se den blive lavet, og har også taget lidt billeder af det.

Biler

Til at starte med her i Kina tænkte jeg at der ikke var særligt mange fede biler, men de har ligefrem fulgt efter mig i dag. I morges holdte der en Audi R8 udenfor skolen, som jeg lige skulle se lidt på. Lige ved siden af den Nike butik lå der en Lamborghini vi lige var inde og se i. Udenfor den holdte der en Maserati og ved siden af igen var der en Porsche butik. På vej hjem med dynen kørte der en stor Bentley forbi mig og lige før aftensmaden på skolen kom den nye Audi TT forbi. Ikke dårligt!

Jeg glemte forresten at fortælle om at nogle af de andre var til bryllup mens vi var i Beijing og det har simpelthen været så mærkeligt at jeg vil anbefale at gå ind og se det på Michaels blog http://kinamand.mono.net/. Ellers tager vi til Xi An i morgen tidlig og kommer hjem mandag morgen. Så har vi ferie til fredag, så jeg tror vi tager til Beijing fra tirsdag til torsdag. Hyg jer derhjemme:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar